Produktinformasjon

Her har vi samlet en del fakta om elsykler og sykling på elsykkel.
Hva er en elektrisk assistert sykkel?
En elektrisk assistert sykkel er en konvensjonell sykkel som bruker en elektrisk motor for å hjelpe syklisten, enten på oppfordring eller automatisk via en elektronisk sensor.

Hva er driftskostnadene for en elektrisk sykkel?
Alle elektriske sykler lades via strømnettet via en digitalt kontrollert lader. En gjennomsnittlig kostnad per full lading er ca 50 øre.

Hva er de viktigste juridiske krav i EU til elektrisk assisterte pedalsykler?
Innen EU (og EØS-samarbeidsland, dvs Norge) inneholder følgende punkter de viktigste juridiske krav til en elektrisk assistert sykkel:

  • Sykkelen (inkludert batteri) må ikke veie mer enn 40kg totalt (alle våre sykler er godt under denne grensen).
  • Motoren må ikke ha en kontinuerlig utgangskraft på mer enn 250W.
  • Motorassistert hastighet må ikke overstige 25km/t.
  • Motoren må stoppe når du stopper å trå.
  • Sykkelen må ha fullt fungerende pedaler.
  • Rytteren må være 14 år eller mer for å kjøre sykkelen lovlig på offentlig vei.


Hva er den maksimale assisterte hastigheten?
I alle EU- land og i Norge er maksimal tillatt assistert hastighet for elsykler satt til 25 km/t. Dette betyr maksfarten for elmotoren eller rettere sagt: hastigheten den kan hjelpe deg opp i! Du kan selvfølgelig sykle forterefor egen kraft. Så fort beina dine trår eller nedoverbakken er bratt.

Må jeg bruke pedalene?
Du må alltid trå pedalene for å aktivere elmotoren til sykkelen. På noen modeller kan du regulere kraftoverføringen med et ”gasshåndtak.” Det vil si at du kan regulere hvor mye hjelp fra elmotoren som du trenger. Dette er praktisk når bakken er ekstra bratt og du trenger mye drahjelp fra elmotoren. Uansett, så lenge motoren er aktivert får du alltid hjelp av sykkelens elmotor så lenge du selv trår pedalene.

Hva skjer når jeg bruker bremsene under drift?
Alle sykler er utstyrt med bremsehendler med innebygd sikkerhetsbryter som automatisk stenger av motorkraften under bremsing. Dette sikrer en trygg stoppfunksjon, men det beskytter også motoren under bremsing slik at den ikke jobber mot oppbremsingen.

Batteri
Her kan du lese endel vanlig spørsmål og svar om batteriet til en elektrisk assistert sykkel.

Hva slags uttelling og kraft kan jeg forvente fra batteriet når det er full-ladet? Din innsats og hvor mye drahjelp du bruker vil innvirke på hastighet og rekkevidde. Rekkevidden er oppgitt for hver sykkelmodell. Et batteri på 37 volt og 16 amperetimer gir hele 592 wattimer energi til motoren (37 x 16). Antall wattimer bør være størst mulig for å få lengst mulig rekkevidde. Et slikt batteriet er bygget for å gi en drakraft i 5-11 mil. Vi anbefaler på det sterkeste at du prøver en elsykkel i bakker før du bestemmer deg. Det kan være store forskjeller på avgitt effekt, selv om en motor er oppgitt til 250 watt. Faktorer som reduserer batteriets rekkevidde pr. lading er:

  • Batteri
  • Omgivelsestemperatur.
  • Vekt på syklist og bagasje.
  • Lavt lufttrykk.
  • Mye stigning /bakker.
  • Grovt underlag.
  • Hyppige start-stopp.
  • Ugunsige værforhold, snø, vind, regn og fallende temperatur øker belastning på batteriet og kan gi svekket rekkevidde.
  • Å starte sykkelen i tunge gir kan redusere batteriets rekkevidde. Start helst i 1. gir for å hjelpe motoren til en lett start.


En annen ting er at batteriet ikke er i bruk når sykkelen triller nedover bakke (så lenge du ikke trår), og på den måten sparer du batterikraft. Du kan også slå av motoren helt på flater og i nedoverbakker.

Hvilken batteritype er best?
Litiumbatterier er nå standard i de fleste moderne elektriske sykler. De har i dag suverent lengst rekkevidde og batterilevetid. Det er meget enkelt å bytte/fjerne batteriet. Batteriet er fullladet etter 4-6 timer. Det tåler ca 600 ladninger før det må byttes.

Kan jeg slå av batteri/motor og sykle uten hjelp?

Ja. På mange sykler kan du kontrollere dette fra sykkelstyre slik at du kan slå batteri- hjelp av og på etter ditt skjønn - se sykkelmodellens beskrivelser for detaljer.

Service og garanti
Når du kjøper, eller vurderer å kjøpe, en sykkel fra Oslo Elsykkel vil du først få prøve en elektrisk sykkel. Rett og slett bli skikkelig kjent med hvordan sykkelen virker! Ved kjøp vil vi klargjøre sykkelen for deg, utføre en kvalitetstest og lade batteriet slik at elsykkelen er klar for bruk.

De elektroniske komponentene (for eksempel batteri, lader, motor, gass, sensorer og diverse kontroller) er forseglede enheter og krever ingen regelmessig service. En problemfri bruk av sykkelen krever kun rutinesmøring og alminnelig rengjøring. Bruk og praktisk vedlikehold er anvist i medfølgende dokumentasjon når du kjøper en elsykkel fra Oslo Elsykkel.

Vi er selvfølgelig behjelpelig med alle spørsmål og stiller opp hvis det skulle være problemer. Garanti er på vanlig måte som for alle andre lignende produkter. Vi i Oslo Elsykkel kan utføre service på sykkelen og står for garanti- og vedlikeholdsarbeid.